3sterillustraties: Linde Faas
Leopold, november 2021

Laurenzo zit sinds kort op de Max Velthuijsschool. In zijn nieuwe klas is het alleen maar rustig als de meester voorleest. Laurenzo is daar dol op. Liefst leest meester Tom Wit voor uit de spannende boeken van de schrijfster Lavinia Morgenster.
Nadat de klas brieven heeft geschreven aan Lavinia, mogen er twee kinderen bij haar op bezoek komen. Laurenzo en Téja zijn de gelukkigen. Lavinia woont in de Laan van Schijn en Wezen en haar huis is propvol boeken, tafels met stapels papieren en tekeningen, klokken, een poppenhuis… en één deur die op slot zit en waar ‘K d K’ op staat. Achter die deur is het Koninkrijk der Kosmopolieten en daar mag je alleen komen als je van de ambassadeur een paspoort krijgt én als je een visum hebt voor het land dat je wil bezoeken. En daarmee begint een avontuur voor de hele klas, want iedereen wil wel op reis naar dat wonderlijke Koninkrijk daar achter die deur...

Laurenzo, Téja, Tom Wit, Lavinia, Roberto en zelfs Menaurus; voor de kenners van het werk van Tonke Dragt komen er in Wie achter deze deur verdwaalt veel bekende namen voor. In Lavinia Morgenster herken je Tonke Dragt zelf, haar vriend meester Tom Wit zou Rindert Kromhout kunnen zijn. En let op de zwarte kat Iwan, op de prachtige omslagillustratie van Linde Faas. Iwan speelt een bijzondere rol in het verhaal.
Wie achter deze deur verdwaalt is een ode aan de fantasie, aan de verbeeldingskracht, aan verhalen en aan boeken. Als de klas de opdracht krijgt om zelf visa voor boeken te verzinnen en te tekenen, ga je zelf onmiddellijk mee verzinnen wat het visum voor jouw eigen favoriete boek moet worden. Want je wil dolgraag óók die deur door, naar dat Koninkrijk der Kosmopolieten. Of ben je er misschien al?

Een boek dat (mede) bedacht is door Tonke Dragt, is een boek met iets ongrijpbaars en iets raadselachtigs. Dat is Wie achter deze deur verdwaalt weliswaar, maar het is een beetje jammer dat het raadsel aan het einde opgelost is, zodat je er niet naar kunt blijven gissen. Liefst zou je nog wat dwalen, zoals in een échte Dragt.
Wie achter deze deur verdwaalt is een toegankelijk boek voor (toekomstige) Dragtliefhebbers en andere lezers vanaf ongeveer negen jaar.