3sterillustraties: Elly Hees
Querido, maart 2021

Ferrie is de beste vriend van Ramon. Logisch dus dat Ramon zich naar schrikt als hij hoort dat Ferrie gaat verhuizen naar een andere plaats. De vaders van Ferrie werken als tuinmannen voor de barones, maar ze zijn ontslagen. Elke nacht wordt het gazon van het landgoed namelijk volledig omgewoeld door mollen en de vaders konden de mollen niet vangen.
Ramon en Ferrie besluiten uit te zoeken wat er aan de hand is. Ze houden ’s nachts de wacht in hun boomhut en zien dat het geen mollen zijn die het gazon verruïneren. Maar niemand wil hen geloven als ze zeggen dat ze dino’s de schuldigen zijn.
Ramon en Ferrie hebben natuurlijk hulp nodig om de dino’s te verslaan. Maar of het nou een goed idee is om de hulp van een zombie in te roepen?

Wie eerder Wie is er bang voor de voetbalzombies? heeft gelezen, kijkt er niet van op dat Ramon een jampotje met een zombie-oor onder zijn bed heeft bewaard. In het eerste boek over Ramon zorgden twee zombies voor een hoop trammelant, dus het is logisch dat Ramons oma haar kleinzoon waarschuwt dat hij vooral geen zombies moet uitnodigen om hem te helpen.
Trammelant met de zombies komt er zeker. Maar dat zorgt er ook voor dat ook dit boek over Ramon, Ferrie en de zombies een heerlijk en met vaart verteld verhaal is geworden. De dino’s galopperen over de bladzijden, zodat de graspollen je bijna om de oren vliegen. Maar het loopt goed af. Op het nippertje. En het loopt op zo’n manier af dat je meteen hoopt dat er nog ergens een opening is voor een nieuwe zombie, die in een derde deel tevoorschijn komt.

Wie doet er mee met de zombie-race? is weer een nieuw, vrolijk deel uit de fijne Tijgerlezen-serie: boeken zonder AVI-aanduiding, omdat lezen gewoon leuk is, zonder langs de AVI-meetlat te liggen. Het boek is royaal geïllustreerd met grappige, gekleurde tekeningen van Elly Hees. Een spannend verhaal voor heel veel kinderen vanaf een jaar of zeven. Ook een tip voor oudere kinderen met leesmoeilijkheden, want een boek als dit gaat heel lang mee.