4sterillustraties: Karst-Janneke Rogaar
Querido, september 2022
Tijgerlezen

Masja is een wolf. Ze heeft een vriend: Iwan. Iwan is natuurlijk ook een wolf, een heel stoere. Masja zou wel aan Iwan willen vragen of hij haar wolf wil zijn, maar dat durft ze niet zo goed. Maar dan gebeurt er iets raars: Iwan heeft zo’n jeuk. En hij wil gaan plassen. Niet gewoon tegen een boom, maar op een wc. Iwan verandert plotseling in een mens. Een dun, slap, kaal ventje. Daar kan Masja toch niks mee?
Gelukkig verandert Iwan daarna weer in de stoere wolf die hij altijd was, de wolf die het engst kan grommen, het wildst kan dansen en het best kan roven. Maar dan wordt het weer volle maan en wordt Iwan weer een mens. En het gekke is: Iwan weet precies wanneer het gaat regenen. Iwan is een weerwolf! Hij weet dus ook wanneer er noodweer dreigt. Dat betekent dat het heel handig is om een weerwolf in het bos te hebben!

Wat een vondst: een echte weerwolf! Oké, mensen(-kinderen) die bij volle maan in een wolf veranderen, die hebben we meer gezien, maar een wolf die een mens wordt, dat kan dus ook. Een weerwolf of een weerman? Een wolf die het ineens leuk vindt om ‘een prettige avond nog’ te zeggen en die voorspelt dat er ‘hondenweer’ komt, die wordt natuurlijk uitgelachen door de andere wolven. Maar tussen Masja en Iwan komt het helemaal goed.

Wolvenweer is zeer royaal geïllustreerd door Karst-Janneke Rogaar. Op elke bladzijde krioelt het van de wolven met gele ogen (en een enkel keertje bijvoorbeeld een vliegende koe of een blauwe maan). Favoriet: de drie vliegende wolven op bladzijde 105.

Ook Wolvenweer is weer een boek uit de Tijgerlezen-serie: boeken voor beginnende lezers zonder AVI-aanduiding, maar die altijd spannend of grappig zijn en veel illustraties hebben. Bovendien is de kwaliteit elk boek dik in orde: er is geen enkel deel te noemen dat tegenvalt. Van elk nieuw Tijgerlezenboek word je per definitie blij.
Wolvenweer is een vrij makkelijk te lezen deel uit de reeks. Geschikt voor stoere beginnende lezers vanaf een jaar of zes, zeven.