3stervertaling: Esther Ottens
Lemniscaat, april 2019

De Duitse Nika studeert voor enkele maanden in Siena, Italië. Ze deelt sinds acht weken een etage met Jenny en trekt op met een groepje landgenoten. Elk weekend gaan ze met z’n allen uit en Nika heeft het echt naar haar zin. Tot ze op een dinsdagochtend wakker wordt met haar (bemodderde) kleren nog aan, een bloederige schram over haar slaap, terwijl ze zich hondsberoerd voelt. Ze weet absoluut niet meer wat er de afgelopen twee dagen gebeurd is. Haar huissleutels, telefoon en paspoort en de batterij van haar laptop zijn verdwenen en in haar zak vindt ze een flyer van een pizzeria die ze zelf vol onbegrijpelijke aantekeningen heeft gekliederd. Bovendien is Jenny ook spoorloos.
Dit is het begin van een hel. Nika probeert te achterhalen wat er gebeurd is. Ze heeft opzichtig geflirt met de vriend van Jenny, ze heeft een meisje verwond met haar sleutels, ze heeft gillend op de motorkap van een auto gelegen… Wanneer Jenny dood wordt aangetroffen in de bottini (de onderaardse aquaducten), wordt Nika verdacht van moord. Wanneer Nika één raadsel heeft opgelost, komen er tien nieuwe voor in de plaats. Wie kan ze nog vertrouwen in deze vijandige omgeving?

Alweer zo’n bloedstollend spannend boek van Ursula Poznanski! Siena blijkt een verrukkelijk decor voor een thriller: nauwe straatjes, studentenstad, toeristen, de bottini, de kathedraal, de middeleeuwse wijken met dierennamen en je kennis van het Italiaans is maar matig, dus maak je maar eens verstaanbaar…
Poznanski leidt de lezer een labyrint van raadsels binnen. De mededelingen op de flyer zijn aanvankelijk niet alleen voor Nika, maar ook voor de lezer onbegrijpelijk, al kom je er langzaam achter wat ze betekenen. Intussen voel je de dreiging toenemen. Laat dat maar aan Poznanski over! Het geheugenverlies van Nika weet ze uiteindelijk heel geloofwaardig te verklaren, de plot is zorgvuldig uitgewerkt. Je slaat vanzelf aan het terugbladeren: ja, het klopt, en ja, dat had je over het hoofd gezien, en ja, daar staat een aanwijzing! Heerlijk.

Je zou zo naar Siena willen reizen om ook door de straatjes te dwalen en de bottini te zien. Aquila is een huiveringwekkend boek dat je onmogelijk weg kunt leggen en waarin je vanaf de eerste bladzijde de dreiging voelt. Een prima thriller voor lezers van 15 jaar en ouder.