3sterLeopold, maart 2022

Rome, 1948. Italië krabbelt overeind na de oorlog, maar het land is politiek gezien behoorlijk verdeeld. Bij Matteo (18) thuis willen zijn grootouders niet eens meer met elkaar praten, zo als ze het oneens zijn met elkaar. Matteo zelf heeft wel wat anders aan zijn hoofd dan politiek: hij wil filmacteur worden. Daarom bezoekt hij vaak een café waar beroemde mensen uit de filmwereld komen. Hij speelt rolletjes als figurant, leest toneelstukken en doet zo nu en dan auditie voor een echte rol.
Zijn boezemvriend Davide moedigt hem aan. Davide is homo en is verliefd op Matteo, maar Matteo valt niet op jongens. Dat hoeft hun vriendschap niet in de weg te staan, denken ze.
Tijdens zijn wandelingen door de stad, ziet Matteo steeds meer misstanden. Kinderen zijn de dupe van de fouten van volwassenen. Matteo twijfelt steeds meer: wil hij echt de glamoureuze filmwereld in, of kiest hij ervoor om met zijn marionetten kinderen te helpen die weinig toekomstperspectief hebben? En hoe moet het verder tussen hem en Davide?

Een nieuw 15+boek van Rindert Kromhout is altijd iets om je op te verheugen. En ook in dit boek ga je moeiteloos mee naar Rome in het voorjaar, naar de cafés waar de Romeinen verhitte discussies voeren, naar een warme Italiaanse familie op een bovenwoning, naar de oevers van de Tiber op een zomeravond.
Het is moeilijk om samen te vatten waar De poppenspeler van Lampedusa precies over gaat. Er zijn drie hoofdthema’s: de vriendschap tussen Matteo en Davide, de politieke situatie in Italië net na de oorlog en Matteo’s toekomstplannen bij de Italiaanse film. Geen van de drie thema’s komt echter goed uit de verf. Het verhaal blijft een beetje kabbelen. Matteo hakt weliswaar een belangrijke knoop door, maar wat er verder aan belangrijks gebeurt, dat overkomt hem. Dat voelt wat onbevredigend. Was Davide niet een interessantere hoofdpersoon geweest dan de dromerige Matteo? Hij worstelt met een probleem en kiest uiteindelijk niet voor de eenvoudigste oplossing.

Na Kromhouts indrukwekkende trilogieën over de Bloomsbury Group en de familie Mann waren de verwachtingen hooggespannen. De poppenspeler van Lampedusa is vooral een sfeervol boek, maar daar blijft het bij.
Geschikt voor lezers van vijftien jaar en ouder.