3stervertaling: Esther Ottens
Lemniscaat, juni 2018

Jona is hyperintelligent. Op zijn zeventiende gaat hij al op kamers wonen bij een gastgezin en studeren aan de universiteit. Naast intelligent is Jona helaas ook sociaal onhandig, arrogant, betweterig en irritant en weet hij mensen razendsnel tegen zich in het harnas te jagen. Zijn plan om de leuke ouderejaars Linda te veroveren, loopt dus op niets uit, ondanks dat Jona een perfect middel heeft om alles over haar te weten te komen.
Jona’s project heet Elanus: met een zelfontworpen computerprogramma en een drone-met-camera kan hij zijn slachtoffers stalken. Zo ontdekt hij al snel dat Linda een geheime relatie heeft met een getrouwde wiskundedocent. Als wraak omdat ze hem een blauwtje liet lopen, stuurt hij haar een dreigbriefje. En daarmee loopt de situatie volledig uit de hand.
Door de geheime vluchten van Elanus komt Jona weliswaar achter geheimen, maar brengt hij zichzelf ook in gevaar. Er speelt veel meer rondom de universiteit dan hij ooit vermoedde, toen hij zijn drone voor de eerste vlucht losliet.

In de boeken van Ursula Poznanski zit telkens een beangstigend, big-brother-achtig element. Dat is in Elanus ook weer het geval: enerzijds natuurlijk het project van Jona, waardoor de lezer zijn mobiel bijna niet meer aan durft te laten staan en bij elk raar gezoem de oren spitst en kijkt of er niet ineens een drone in de lucht zweeft. Anderzijds zijn er ook mensen die griezelig veel van Jona blijken te weten.
Elanus is opnieuw behoorlijk spannend, al is het niet zo’n pageturner als Poznanski’s eerdere boeken. Dat hindert niet. Poznanski heeft het ditmaal aangedurfd om een behoorlijk onsympathieke hoofdpersoon op te voeren. Aanvankelijk gun je Jona zijn nederlagen, al zie je ook wel in dat de jongen dankzij zijn hoogbegaafdheid nogal eenzaam is. Naarmate het verhaal vordert en Jona meer aan zijn hoofd krijgt dan alleen maar de snoeislimme jongen uit te hangen, wordt hij beter te pruimen.

Na het lezen van Elanus vraag je je verontrust af wat er tegenwoordig allemaal nog meer mogelijk is op het terrein van spionage. Geen drone-eigenaar is meer te vertrouwen.
Elanus is een toegankelijk, tikje science-fictionachtig  boek voor vijftien jaar en ouder.