4stervertaling: Pieter Streutker
Lemniscaat, november 2020

Het is een jaar of tien geleden dat Nick Erebos speelde; de computergame die binnen enkele weken zijn leven overhoop haalde. Dus als ineens de bekende rode ‘E’ weer op de display van zijn telefoon verschijnt, wil Nick maar één ding: onmiddellijk de app verwijderen – en zeker niet opnieuw gaan spelen. Maar Erebos laat hem niet zo makkelijk gaan en dwingt Nick zelfs om opnieuw te gaan gamen.
Derek is vijftien en ontdekt rond dezelfde tijd zomaar een nieuwe game op zijn computer. Ook hij start het in zijn ogen fantastische fascinerende spel. Maar ook Derek ontdekt al snel dat Erebos doordringt in zijn dagelijkse leven. En dat hij niet zomaar kan stoppen als hij geen zin meer heeft.

Erebos is terug! Wie het ongelooflijk spannende boek Erebos (2011) al las, weet dat deze game infiltreert in je hele doen en laten en dat de speler maar moeilijk uit de tentakels van Erebos kan ontsnappen. De wereld van de kunstmatige intelligentie zat intussen niet stil: het spel heeft nu spraakherkenning en is – nu iedere speler natuurlijk een smartphone op zak heeft - ontwikkeld tot een nachtmerrie. Erebos kiest zelf zijn spelers, zet ze onder druk, chanteert en kan ze maken of breken.
De ontknoping is wellicht wat ver gezocht – maar hoe kun je een complex verhaal als dit nu tot een goed einde brengen? Poznanski bewees in eerdere boeken als Saeculum (2012) en Aquila (2017) dat ze hiertoe in staat is. Erebos ontwaakt hapert aan het einde een beetje. Is dit nog wel geloofwaardig, klopt dit nog wel? Toch is het boek spannend en meeslepend genoeg om achter elkaar uit te lezen; je moet en zal weten hoe Nick en Derek en al die anderen uiteindelijk aan Erebos weten te ontsnappen.

Erebos ontwaakt is haast nog griezeliger en bedreigender dan Erebos. De boeken zijn niet onafhankelijk van elkaar te lezen, maar wie Erebos las, wil toch meteen verder met het vervolg. Zal een game als Erebos ooit echt ontwikkeld worden? Dat is een verontrustende gedachte.
Erebos ontwaakt is een vuistdik boek van 445 bladzijden voor lezers die willen verdwijnen in een gruwelijk spannend verhaal. Geschikt voor vijftien jaar en ouder.