3sterManteau, oktober 2010
Bekroond met de Boekenleeuw 2011 (België)

Antwerpen, 1582. Gitte is als kleuter door haar moeder bij het weeshuis achtergelaten. Inmiddels is ze veertien en een volleerde gauwdief. Toch wordt ze opgepakt door een stadswacht en veroordeelt de baljuw haar tot de galg. Op het nippertje weet Gitte aan de dood te ontkomen: de onderbaljuw is verliefd op haar geworden. Hij weet de baljuw ervan te overtuigen dat Gitte de dochter moet zijn van een Spaanse edelman die adviseur is van Filips II. Gitte draagt namelijk een schelp, een camee, met de naam van de hertog van Almendraje om haar hals. Volgens haar moeder was deze hertog Gitte’s vader.
Gitte komt niet zomaar vrij. Ze moet als spionne voor de Nederlandse Prins van Oranje naar Spanje gaan en proberen om via de hertog geheimen aan de Spanjaarden te ontfutselen. Dat gaat goed, tot Gitte verliefd wordt op haar neef don Domingo. Bovendien houdt ze van Sevilla, haar vader en diens vrouw. Wil ze deze mensen wel verraden? En wie is ze nou: hertogin Ynèz de Almendraje of Gitte de Beurzensnijdster uit de Antwerpse goot?

Ik had beter moeten weten op de jaarmarkt in Antwerpen, daar waar al het rijk volk met zijn plooikragen en zijn pelsen mantels komt pronken. Een boek dat zo begint, daarin kan het alleen maar slecht aflopen met de hoofdpersoon. Gitte gaat een gigantische fout maken. En onmiddellijk lees je gretig verder, want wat is die fout en wat zijn de afschuwelijke gevolgen? Binnen halve een bladzijde ben je op die jaarmarkt en gluur je met Gitte mee naar dat dametje met die marterpels dat zo hooghartig over de kinderkopjes drentelt. De auteurs zuigen de lezer het Antwerpen in de tijd van de godsdiensttwisten binnen. Dit boek prikkelt al je zintuigen. Je ruikt de stank van de stegen, voelt het vocht langs muren glijden en hebt met Gitte honger en koude voeten. Wanneer iemand een brandmerk krijgt, is bladzijden later het gekrijs nog te horen. Daarbij is het verhaal zelf meeslepend, adembenemend en verrukkelijk spannend.

Fantastisch, wat een spectaculaire historische roman! Goed, er zijn wat toevalligheidjes, het lukt Gitte erg makkelijk om bij de hertog in huis te komen en nog wat van die kleinigheden. Hindert niet. Galgenmeid boeit tot op de laatste (van de bijna 500) bladzijden. Het boek won terecht de Vlaamse Boekenleeuw 2011. Geschikt voor lettervreters van vijftien jaar en ouder.