4sterLeopold, september 2022

Liesbeth schrijft een boek. Ze stuurt het manuscript naar haar vriendin, omdat ze er maar geen einde aan krijgt. Of is het verhaal toch afgelopen?
Het leven van Liesbeths hoofdpersoon If (Ifgenia) lijkt erg op dat van Liesbeth zelf. Het speelt op oudejaarsavond, de avond waarop If wacht op haar vriendje Giovanni die maar niet op komt dagen. Haar narcistische vader en haar broer zetten haar voor schut bij het ‘klapvee’ dat op bezoek is, haar autistische moeder ligt boven huilend op bed en haar vader gaat niet één keer bij haar kijken. Na een ruzie gaat If de deur uit, naar Giovanni. En naar iemand die haar begrijpt. Ze krijgt een lift van een stel hockeyjongens en die willen best een film met haar opnemen als ze horen dat If naar de filmacademie wil. Giovanni reageert niet op haar appjes; hij doet vannacht mee aan een illegale straatrace. If zwerft de hele nacht rond, van feest naar kroeg en van donker bos naar donker huis. Nergens voelt ze zich welkom.

Liesbeth is al eerder opgedoken in boeken van Lydia Rood, onder andere in Survival (2015), Niemands meisje (2017) en Blauwtje (2020). If is een volgende roman, die onafhankelijk van de andere boeken te lezen is. De enige rol die Liesbeth in dit boek speelt, is dat ze de auteur is van het boek dat de lezer leest. Wie de andere boeken gelezen heeft, weet dat Liesbeths verhaal voor een groot deel autobiografisch moet zijn.
Haar personage If heeft er talent voor om in vreselijke situaties terecht te komen, om de boel in het honderd te laten lopen en om dan de benen te nemen. Ze zoekt aansluiting bij de verkeerde mensen, werkt zich telkens in de nesten, terwijl ze in feite maar één ding roept: ‘Hou van mij!’ De eenzaamheid van If is zo schrijnend neergezet, dat je niets liever wil dan dat er eindelijk eens iemand zich over haar ontfermt die het wel goed met haar meent. Ook al zou If het daar benauwd van krijgen, omdat ze niet met liefde of vriendschap om kan gaan.

Het is maar één nacht die Liesbeth (of Lydia Rood) beschrijft, maar het is een vreselijke nacht. If is razend knap geschreven, maar het is een ontzettend deprimerend boek waarvan je je net zo ongelukkig en alleen gaat voelen als If doet.
Niet lezen op oudejaarsavond en ook niet als je je toch al niet zo best voelt. Wel lezen als je de ellende en eenzaamheid van If onder je huid wil voelen kruipen. Een rauw boek dat nogal wat leeservaring vraagt, voor vijftien jaar en ouder.