5stermet beeld van Martijn van der Linden
Leopold, januari 2023

3 VMBO. Joshua is bevriend met Sergio en Dylan. Dat zijn weliswaar heel andere jongens dan hij: ze doen aan kickboksen, hebben een grote bek en de juiste sportschoenen en drijven de leraren tot wanhoop. Joshua is een wat timide dromer, houdt van kunst en kan prachtig tekenen. Zijn vrienden noemen hem ‘Rembrandt’. Joshua weet niet wat hij aan moet met Lindsey, dat prachtige sexy meisje waar hij enerzijds bang voor is en waar hij anderzijds verliefd op wordt. Maar Lindsey doet het met bijna elke jongen, wordt gezegd.

Niets is wat het lijkt in Neem nooit een beste vriend. Lindsey lijkt een slet, maar vertrouwt Joshua een geheim toe. Sergio lijkt een geweldige bink, ís ook een geweldige bink met een zeer onverwachte bijbaan, maar houdt tegelijk van beeldende kunst. Dylan is agressief, maar ook achter zijn stoere façade gaat een heel andere jongen schuil.
Er komt veel aan de orde in Neem nooit een beste vriend: vriendschap, agressie, seks, verliefdheid, gender, depressie, corona. Toch is het boek niet te vol en het is ook geen probleemboek geworden. Dat is vooral te danken aan de humor in het verhaal. De humor van drie jongens van 17, 18 jaar is zo overtuigend neergezet dat je hardop lachend verder leest. Voorbeeld? De jongens geven een feest met als thema Lekker wijf. Joshua’s oudere broer is kwaad, omdat dit seksistisch is, plus beledigend voor transpersonen. En dat Joshua als Beyoncé wil gaan, kan al helemaal niet, want dat is blackface. Waarop Joshua zegt dat hij wel als roetveeg-Beyoncé gaat. Zulke grappen. En nog veel meer.

Joshua leerden we al kennen in Zonder titel (2021). Neem nooit een beste vriend is het vervolg, maar je kunt het zelfstandig lezen. Ook in dit boek zijn de tekeningen van Joshua gemaakt door Martijn van der Linden. Ze zijn fantastisch. Schetsen van een dansende Lindsey, varianten op De schreeuw van Munch (met een hoofdpersoon die schrikt van een soort Gruffalo achter zich), Lindsey als meisje-met-de-parel van Vermeer; je raakt niet uitgekeken. Bovendien zorgen ze voor nog wat extra lucht in het boek.

Lezen, dit boek! Alle lezers vanaf een jaar of vijftien, ongeacht of ze op het VMBO of het gymnasium zitten. Wat een schitterende, tragische en waanzinnig grappige roman!