3sterLannoo, september 2021

Laurie zit in de hoogste klas van de middelbare school. Een van de interessantste vakken is geschiedenis, vooral omdat haar leraar zo goed les geeft. Maar na een les waarin een film wordt vertoond over de holocaust is Laurie helemaal overstuur. Hoe is het mogelijk dat mensen massaal kozen voor het nazisme en allemaal achter Hitler aanliepen?
Datzelfde vraagt haar geschiedenisleraar zich ook af. Om zijn leerlingen te laten ervaren hoe je geleidelijk onder invloed van iets of iemand kunt raken, bedenkt hij een experiment. Hij noemt het De Golf. In eerste instantie lijkt het onschuldig: leerlingen ervaren dat ze meer kunnen bereiken als ze samenwerken en gedisciplineerd te werk gaan. Al snel loopt het experiment uit de hand. Leerlingen gehoorzamen de geschiedenisleraar blindelings. Daarbij worden leerlingen die geen lid zijn van De Golf buitengesloten en zelfs bedreigd of in elkaar geslagen. Laurie vindt het doodeng. Zij wil geen lid meer zijn, maar krijgt daarom ruzie met haar vriendin en haar vriendje. Wel ontdekt ze dat er meer tegenstanders van De Golf zijn. Hoe moeten ze deze beweging én hun geschiedenisleraar stoppen?

De Golf is een heruitgave van het boek dat al in 1981 verscheen en dat gebaseerd was op een experiment op een middelbare school in de Verenigde Staten in 1967. Deze nieuwe uitgave is iets gemoderniseerd. Het decor blijft nogal Amerikaans, met sportwedstrijden waar de hele school naar gaat kijken en warme maaltijden op school.
Voor het verhaal maakt het niet uit. Je voelt toch wel hoe eenvoudig het is om onder invloed van groepsdruk mee te gaan met iets nieuws. Samenwerken heeft zeker positieve punten en het is prettig om mee te tellen in een groter geheel. Het pispaaltje van de klas kan daarover meepraten: uit alles blijkt hoe blij hij het is om eindelijk mee te mogen doen met de anderen. Laurie is een dissident en gelukkig zitten er in de redactie van de schoolkrant nog wat eigenwijze lieden die hun kont tegen de krib gooien.

In het boek duurt het hele experiment slechts vijf dagen. De wetenschap dat het echt heeft plaatsgevonden, maakt De Golf een interessant boek, waarbij je je prima kunt identificeren met de personages. Hoe zou jijzelf reageren als dit op jouw school gebeurt? De link naar het Duitsland van 1933 tot 1945 is snel gelegd. Ook veertig jaar na de eerste druk is De Golf nog prima leesbaar. Het boek is geschikt voor lezers vanaf dertien jaar.