3sterVan Holkema & Warendorf, oktober 2017

Naar de brugklas? Dex heeft er mooi geen zin in. Hij weet toch al wat hij wil worden – kok – dus wat moet hij dan met een diploma van de middelbare school? Eén lichtpuntje: hij gaat samen met zijn vriend Brian naar het Apollo College. En nog een lichtpuntje: in de kantine kun je tosti’s kopen. Verder is de brugklas gewoon ruk. Aldus Dex.
Tegen de herfstvakantie zijn de cijfers van Dex als de Weense wals: één-twee-drie, één-twee-drie. Daarnaast is Brian bezig om vriendschap te sluiten met drie jongens uit hun klas: Wahid, Freddy en Luuk. Daar baalt Dex goed van. Hij wil dat Brian gewoon bij hem is in de pauze. Ruzie met Wahid, geen energy-dank meer mogen drinken, geen geld voor kantine-tosti’s, een stapeltje groene kaarten omdat hij steeds de klas wordt uitgestuurd; het leven als brugklasser is een aaneenschakeling van rampen. Is er nog hoop voor Dex?

Welkom op het Apollo College! De overstap van de basisschool naar de middelbare is voor Dex wel erg groot. Stilzitten, huiswerk maken, al die leraren, nieuwe klasgenoten. Plus een onverzadigbare honger naar energydrink, tosti’s en Turkse pizza’s, terwijl hij daar veel te weinig zakgeld voor krijgt.
Auteur Mijke Pelgrim is zelf docente Engels op een middelbare school. Dat is te merken. Ze weet de brugklassers over het algemeen goed neer te zetten, net zoals de docenten. Grote held is Dex’ klassenleraar meneer Hendriks; een man die ondanks het wangedrag van Dex toch vertrouwen in de jongen blijft houden. En wat belangrijker is: Dex heeft ook vertrouwen in zijn leraar.
Op driekwart van het boek escaleert de situatie, als de jongens – tegen het verbod van meneer Hendriks in – in de pauze razendsnel Turkse pizza willen halen. Toch is het einde van het boek zo hoopvol dat je zeker weet dat het met Dex wel op zijn pootjes terecht zal komen. Ondanks alle stuiterende puberhormonen die door zijn lichaam razen.

Dex is een toegankelijk boek dat heerlijk wegleest. De hoofdstukken zijn kort, de taal helder, Dex is een overtuigende hoofdpersoon, de situaties zijn voor iedere brugklasser herkenbaar. Dex, over school en andere ellende is een boek dat met humor en vaart het leven van een dwarse brugklasser beschrijft. Een aanrader voor jongens (en meiden!) in de brugklas, die (net als Dex) niet zo graag lezen, maar toch moeten.