4sterVan Goor, april 2021

Tessel is 16 en ze is niet erg in het klimaat geïnteresseerd. In feite is Tessel nergens bovengemiddeld in geïnteresseerd. Ze sleept zich naar school en wacht daar tot ze weer naar huis mag, zoiets. Als ze op een dag geschorst wordt, is voor haar de maar vol. Ze wil weg! Maakt niet uit waarheen. Een klimaatmars voor scholieren van Utrecht naar Brussel is voor haar dé manier om ertussenuit te knijpen; Tessel vervalst een toestemming van haar ouders en van school en sluit zich aan bij duizend jongeren die in zeven dagen naar Brussel lopen om daar aandacht te vragen voor de klimaatcrisis.
Al tijdens de eerste dag ontmoet Tessel Lexie en daarmee ook Lexies broer Simon. Ze raakt met hen bevriend. Maar Lexie en Simon denken dat Tessel Tessa heet en net als zij met het milieu begaan is. Na een paar dagen begint het bij Tessel te knagen: ze is niet eerlijk tegen mensen die ze als haar vrienden beschouwt. De anderen weten niet wie ze is en wat haar motief is om mee te doen. En wat moet ze gaan doen als de klimaatmars voorbij is?

Vanaf de eerste bladzijde zie je Tessel al voor je: een wat dwarsige puber, tikje oppervlakkig, ze wil wel iets, maar ze weet niet wat en ze botst met de wereld om haar heen. Auteur Mijke Pelgrim (zelf docente op een middelbare school) zet de situatie feilloos neer en spaart daarbij de docenten niet. De afdelingshoudster van de vijfde klas, de wiskundelerares, ‘mevrouwtje maatschappijleer’, je snapt volledig waarom Tessel de school zogezegd niet zo ziet zitten.
Je zou kunnen zeggen dat sommige personages wat stereotiep zijn, maar daar staat tegenover dat Dwarsloper heerlijk wegleest en van tijd tot tijd behoorlijk grappig is. Bovendien maakt Tessel een grote ontwikkeling door: van een ongeïnteresseerde, boze puber verandert ze in een meisje dat iets wil. En dat iemand is. En ja, ook het meisje dat iets krijgt met de belangrijkste organisator van de tocht; geen boek voor jongeren zonder een vleugje verliefdheid erin.

Kortom: Dwarsloper is een actueel boek, toegankelijk en met vaart geschreven, en dankzij Tessels motieven ook een fijn boek voor wie echt geen klimaat-wappie is. Je zou willen dat die 1000 jongeren bij Brussel nog doorlopen naar Parijs, want dan kun je nog even verder lezen. Dwarsloper is geschikt voor lezers vanaf dertien jaar.