3stervertaling: Esther Ottens
Lemniscaat, september 2011

Op de middelbare school van Nick broeit iets. Er is een computergame in de omloop waar je met niemand over mag praten. Je kunt alleen meespelen als je van een andere speler een schijfje met een kopie krijgt. Nick is verzot op gamen en hij is dan ook bloednieuwsgierig. Gelukkig krijgt hij van zijn klasgenote Brynne een kopie en kan hij meespelen. Het spel Erebos blijkt fantastisch, prachtig, spannend en verslavend; voor je het weet zit je de hele nachten te gamen. Om op een hoger level te komen, moet je opdrachten vervullen, niet op het beeldscherm, maar in het dagelijks leven. Zo moet Nick moet ergens een kistje ophalen en het ergens anders weer neerzetten. Vrij onschuldig, denkt hij nog, maar naarmate zijn levels hoger worden, veranderen de opdrachten. Hij moet zelfs een tegenstander van het spel vergiftigen. Nick twijfelt. Als hij weigert, wordt hij Erebos uitgegooid en kan hij nooit meer inloggen. Bovendien loopt hij dan als outcast gevaar. Erebos is niet zo’n onschuldig spel als het leek. Welk complot zit er achter deze game?

Samen met Nick wil de lezer weten wat er met die game aan de hand is. Het lijkt gewone fantasy: je maakt je eigen avatar, kiest voor bijvoorbeeld weerwolf, donkerelf of katmens, je geeft hem of haar eigenschappen, je moet vechten tegen schorpioenen, trollen en gouden vogels. Tot zover niets nieuws. Maar het vreemde is dat je met de bode van Erebos kunt praten, dat hij dingen van je weet die hij niet kan weten én dat het spel zich verweeft met het dagelijks leven. Het lijkt of er overal spionnen van Erebos zijn.
De tweede verhaallijn is nog veel interessanter: leerlingen die geen Erebos willen of kunnen spelen, worden bijna sociale paria’s. Bovendien lopen ze gevaar: Nick’s vriend Jamie krijgt zelfs een ernstig ongeluk dat duidelijk geen toeval is. De druk vanuit Erebos om mee te werken, is bedreigend groot.

Net als het spel Erebos, is het boek hevig verslavend. Bij een boek als dit loop je het risico dat de ontknoping een afknapper wordt, maar gelukkig is niets minder waar. Het verhaal blijft tot op de laatste bladzijde geloofwaardig. Ook voor wie weinig affiniteit heeft met fantasy of computergames heeft Erebos veel te bieden. Het is een razendspannend boek, geen literair kunstwerkje, maar wel prima qua compositie, geschikt voor een grote groep lezers vanaf dertien jaar.