3sterVan Goor, mei 2021

Dez is blogger en wil journalist worden. Als hij bij toeval Mayca ontmoet, wil hij haar interviewen voor zijn blog. Mayca is dakloos en is bereid om voor vijftien dollar hem een dag op sleeptouw te nemen. Maar Mayca wordt diezelfde dag nog ontvoerd door een vrouw die zegt arts te zijn. Dez is teleurgesteld als Mayca de volgende dag niet op hun afspraak verschijnt. Pas een paar maanden later ziet hij haar terug. Ze staat op school, bij de kluisjes en ze beweert dat ze Summer Rogers heet en dat ze Mayca niet kent. Maar Summer heeft op haar rug precies hetzelfde litteken als Mayca!
Summer komt uit Nederland. Toen ze bij haar grootouders in de VS logeerde, is ze heel hard gevallen en lag ze een aantal weken in coma. Eenmaal bijgekomen, herkende ze zichzelf niet meer. Ze weet niet goed meer wie ze is. Samen met Dez gaat ze op onderzoek uit, al proberen haar moeder en haar grootouders haar tegen te houden. Dez en Summer komen achter een gruwelijk geheim.

Girl 6 speelt 26 jaar na waar Boy 7 (2009) ophield. In dat toekomstboek experimenteerde het echtpaar Rogers met lastige jongeren: ze kregen een chip ingeplant waardoor hun geheugen werd gewist en daardoor werden ze makkelijk te beïnvloeden. Deze mensen zijn de grootouders van Summer.
Summer weet van niets. Wat ze ook niet weet, is dat ze een ziekte heeft, waardoor ze blind gaat worden. Zij denkt dat ze halsoverkop naar Amerika zijn geëmigreerd omdat haar opa ernstig ziek is.
Het perspectief van het verhaal wisselt tussen Dez, Mayca en Summer. Het zijn telkens korte hoofdstukken van twee tot vier bladzijden, vaak met een cliffhanger, waardoor je meteen verder leest. Ook dit boek is een science fictionverhaal; het is maar te hopen dat de experimenten van het echtpaar Rogers nooit in de praktijk kunnen worden gebracht. Toch ga je er in de sfeer van het verhaal helemaal in mee.

Girl 6 is heerlijk spannend. Het boek is een dunnetje, slechts 104 bladzijden, waardoor het ook voor de minder gretige lezers aantrekkelijk wordt. Ondanks de ‘girl’ in de titel is het zeker geen ‘meidenboek’; iedereen die van Boy 7 genoten heeft, kan zo doorlezen in Girl 6. De boeken zijn onafhankelijk van elkaar te lezen.
Girl 6 is lekker lezen voor een grote groep lezers van dertien jaar en ouder.