3sterVan Goor, februari 2019

Holden en zijn zus Prissy leven in een ideale wereld. Het is al lang na de Bange Jaren, waarin de aarde ten onder dreigde te gaan aan de klimaatsverandering en waarin de derde wereldoorlog zou uitbreken. Gelukkig stonden er toen mensen op die zorgden voor de Grote Ommekeer. De aarde werd gered, mensen gingen klimaatneutraal leven en vijf nieuwe leiders waken ervoor dat iedereen zich aan de regels houdt.
Holden houdt zich er niet aan. In tegenstelling tot Prissy is hij rebels, heeft hij de tracker uit zijn persoonlijke brace gesloopt en gaat hij op onderzoek uit in verboden natuurgebieden. Wanneer hij illegaal vuurwerk afsteekt op Happy Day, wordt hij gearresteerd en overgebracht naar het Cliffton Instituut. Het is de plaats waar eerder zijn vader overleden is. Holden is vastbesloten te achterhalen hoe het komt dat zijn pa (en ook nog andere mensen) er stierven. Intussen wordt Prissy gevolgd door hackers die ook iets geheimzinnigs op het spoor zijn. Ze wil Holden bevrijden uit het Cliffton Instituut, maar zoiets is vrijwel onmogelijk.

H@ck is een dystopische roman: een overheid die met iedereen het beste voor lijkt te hebben, maar er heel lange armen op nahoudt, mensen die onder de plak worden gehouden, een verontrustend toekomstbeeld, iedereen een brace die alles van je registreert. En een rebelse jongen die het niet pikt. Het is een recept dat eerder is vertoond.
H@ck is wél spannend. Holden en Prissy zijn beide hoofdpersonen, de hoofdstukken wisselen tussen de twee perspectieven. Dat heeft als voordeel dat je dankzij de cliffhangers snel doorleest, omdat je graag wil weten hoe het verder gaat.
De afknapper komt aan het einde: het boek blijkt het eerste deel van een serie. Het verhaal is min of meer afgerond, maar er zijn nog heel wat open lijnen én Prissy blijkt verdwenen of ontvoerd te zijn. ‘Wordt vervolgd’. Wanneer je wil weten hoe het verder gaat, moet je dus geduld hebben tot het volgende boek verschijnt. Onbekend wanneer dat is.

Mirjam Mous heeft heel wat prima en populaire jongerenboeken geschreven, zoals Boy 7 of 2C. H@ck is niet haar beste boek, al is het toegankelijk geschreven en biedt het veel spanning. Het is een dikke pil van bijna 400 bladzijden, geschikt voor liefhebbers van toekomstboeken als Matched (Condie, Lemniscaat, 2010) of Inwijding (Roth, van Goor, 2012). Dertien jaar en ouder.