3sterJohn Tiffany & Jack Thorne
vertaling: Wiebe Buddingh'
De Harmonie, november 2016

Het is negentien jaar na de Grote Tovenaarsoorlog én na het slot van Harry Potter en de Relieken van de dood. Harry is getrouwd met Ginny Wemel, heeft drie kinderen en werkt op het Ministerie van Toverkunst. Met oudste zoon James gaat alles prima, maar de wat jongere Albus torst het verleden van zijn vader met zich mee. Daarbij deelt de Sorteerhoed de jongen niet in bij Griffioendor maar bij Zwadderich, net zoals zijn vriend Scorpius Malfidus. Inderdaad: ook een zoon-van. Het gerucht doet de ronde dat Voldemort een kind heeft en dat Scorpius dat kind is. Een vriend van Scorpius is uiteraard verre van populair op school. Albus voelt zich aan alle kanten tekortschieten en begint zich tegen zijn beroemde vader af te zetten.
Wanneer de vader van Carlo Kannewasser van Harry Potter verlangt dat hij met behulp van een illegale Tijdverdrijver zijn zoon weer tot leven wekt, komt Albus in actie. Harry weigert, maar Albus is vastbesloten het trauma uit het verleden goed te maken. Met hulp van Scorpius en van Delphi, het nichtje van Carlo, steelt hij de Tijdverdrijver uit het Ministerie en probeert hij het verleden te beïnvloeden. Met desastreuze gevolgen.

Harry Potter en het vervloekte kind is geen roman, maar een toneelstuk. J.K. Rowling had immers gezworen nooit met een deel 8 te komen. Toch wordt de lezer vanaf de eerste bladzijde weer meegevoerd naar de vertrouwde toverwereld van Zweinstein die hij al uit de serie kent. Het is even wennen, een Potterboek zonder die eindeloze beschrijvingen, maar dan is daar het voordeel dat je je eigen fantasie aan het werk mag zetten om het verhaal voor je te zien.
Het stuk is een bijna klassiek drama: een puber die het gevoel heeft dat hij zijn ouders teleur stelt en besluit iets Groots te doen. Met een hoofdletter, ja. Intussen is zijn vader nog steeds niet klaar met het verleden. Harry moet een diep dal door voor hij beseft dat het kwaad niet persé van buitenaf hoeft te komen.
Boeken waarin in de tijd gereisd wordt, zijn vaak ongeloofwaardig, maar in de toverwereld van Potter is het volkomen logisch. De kleine wijzigingen die Albus en Scorpius in de geschiedenis aanbrengen, blijken gigantische gevolgen te hebben. Soms heel grappige, maar vaak is het ernstiger of zelfs afschrikwekkend. Die gevolgen zijn een verrassing voor de lezer én een heel interessant gegeven. Soms zijn de dialogen wat houterig, maar och, het verhaal zuigt je zo mee dat je gretig verder-verder-verder leest.

Het toneelstuk (opgevoerd in Londen) kan niets anders dan een ware happening zijn. In Nederland moeten we het helaas met alleen het boek doen. Maar dat boek is opnieuw verrukkelijk lezen voor de fans, want je mag nog één keer, met of zonder Tijdverdrijver, mee naar de wereld van Harry Potter. Harry Potter en het vervloekte kind is een toneeltekst met een fantastische plot, dat de boekenserie waardig is.