3sterLemniscaat, januari 2014

Kos (13) woont in een hotel. Dat wil zeggen: zijn vader runt het hotel en zijn moeder is al een paar jaar dood. Dan is het flink schrikken als papa langs de lijn van het voetbalveld een hartaanval krijgt en naar het ziekenhuis moet. En dat terwijl het hotel vol gasten zit.
Kos en zijn drie zussen proberen te redden wat er te redden valt. Helaas vertrekt de ene na de andere gast en zo zijn er natuurlijk geen inkomsten meer. Daarbij blijkt dat Kos’ vader flink wat schulden heeft: € 7000,- om precies te zijn. De deurwaarder staat al op de stoep. Waar haal je dat geld vandaan? Kos’ zus Bliek kan natuurlijk meedoen met de Miss Noordzee Verkiezing en zo alvast € 5000,- in de wacht slepen, maar een goth wordt natuurlijk nooit een Miss. Wie is er dus de pineut (met een pruik op en met washandjes in zijn bikinitopje)? Juist. Daarbij is Koss verliefd. Op Isabel, die ook meedoet met de verkiezing. Én op de middag van de verkiezing mag hij een proefwedstrijd spelen voor Ajax. Het zijn roerige tijden die Kos beleeft!

Hotel De Grote L wordt verteld door Kos, op een ouderwetse bandrecorder. Het is een soort dagboek, dat hij op aanraden van de oude hippie-kok Walput inspreekt. Isabel geeft er in cursieve letters commentaar op. Het duurt even voor je in de gaten hebt dat het Isabel is die zo nu en dan interrumpeert.

De drie zussen van Kos zijn krankzinnig. Libbie (19) gaat nog wel; die droomt alleen maar over Felix en moedert voor de rest wat over het gezin. Bliek (15) is een norse goth die rare liedjes schrijft en Pel (9) is een ontzettend grappig, bizar, eigenzinnig kind, met een heel eigen logica. De drie zussen vormen een soort front waar Kos als enige jongen tegenop moet boksen. En dat terwijl hij echt niets, helemaal niets van meisjes begrijpt.

Hotel De Grote L is verschrikkelijk grappig, ondanks dat de omstandigheden waarin Kos verkeert nogal zorgelijk zijn. De omslagillustratie doet helaas vermoeden dat het boek bedoeld is voor jonge kinderen, een soort Hotel de Korenwolf maar dan met wat meer peper en zout. Jammer, want veel (pre-)pubers zullen nu ten onrechte afhaken.
Hotel De Grote L is een heerlijk, toegankelijk boek met prachtige poëtische zinnen, geschikt voor lezers vanaf twaalf jaar.