3sterillustraties: Linde Faas
Prometheus, september 2021

Lexi’s moeder is depressief en ligt de hele dag in bed, Lexi’s vader is bijna altijd van huis om te werken en Lexi zelf probeert haar moeder op te vrolijken en het lieve, ideale kind te zijn. Toch moet haar moeder naar een psychiatrisch ziekenhuis en wordt Lexi ondergebracht bij een tante die ze nauwelijks kent. Een tante die totaal geen kinderen gewend is, ook al heeft ze ooit een zoon opgevoed.
Lexi probeert zich een weg te banen langs alle verdriet en alle onbegrijpelijke volwassenen.

Lexi is bijna negen. Het boek is een kijkje in het hoofd van een kind dat zichzelf volledig wegcijfert en probeert om het iedereen zoveel mogelijk naar de zin te maken.
Het verhaal komt traag op gang. Geen detail blijft door Lexi onbenoemd, wat even best mooi is, maar waardoor het verhaal nogal van de hak op de tak springt. Pas als Lexi bij tante Arizona wordt gestald, gaan al die details ineens wél werken, want met Lexi voel je onmiddellijk het ongemak als het in de gang al ruikt naar bleekwater en in de woonkamer naar stofzuiger, sigaretten en geurverfrisser. Dan voel je ineens mee hoe ellendig het is als je moet logeren bij een oudere dame die denkt dat meisjes van negen jaar dolgelukkig zijn met een pop, terwijl Lexi hoopte op een boksbal of een jongleerset.
Het verhaal en het verdriet van Lexi spelen zich vooral tussen de regels af. Dat voel je pas echt in de tweede helft van het boek. Dan komt het verhaal goed op stoom en schrijnt en schuurt het. Dan pas is Griet Op De Beeck op haar best.

Met een hoofdpersoon van (bijna) negen jaar en met (prachtige en gekleurde) illustraties van Linde Faas heb je nog niet automatisch een kinderboek in handen. Jij mag alles zijn is meer een boek óver een kind dan voor een kind. Nadat Lexi een oplossing heeft gevonden om haar moeder verder te helpen, krijgt ze vrij nadrukkelijk het inzicht ingewreven dat ze is wie ze is en dat ze niet altijd zo meegaand hoeft te wezen. De moraal van het boek ligt er iets te dik bovenop.
Wat meer vaart aan het begin en wat minder bij de ontknoping en Jij mag alles zijn had een prachtige roman kunnen zijn. Moeilijk om aan te geven voor welke leeftijd het boek geschikt is; het lijkt meer een kinderboek voor volwassen dan voor lezers op de basisschool.