3sterDe Fontein, heruitgave, juni 2015

Midden in de nacht krijgt de politie een tip om te gaan kijken op een verlaten industrieterrein. Als beginnend rechercheur Thomas Beek en zijn collega Peter Elsinga gaan kijken, vinden ze het lichaam van een meisje van een jaar of zeventien. Ze draagt alleen een blauw ziekenhuisnachthemd. Sporen op haar lichaam tonen aan dat ze geboeid is geweest aan haar polsen en enkels. Bovendien is haar romp van haar flank tot haar onderbuik opengesneden.

Tyrza voelt zich al een tijd niet lekker, sinds haar vader is overleden. Op een dag wordt ze, terwijl ze op weg naar huis is, van haar fiets getrokken. Ze komt bij in een koelcel en is tot op het bot verkleumd. Tot haar verbazing heeft ze een blauw ziekenhuisnachthemd aan. Dan komt er een jongeman de koelcel in. Hij vertelt haar dat hij arts in opleiding is en dat zijn jongere zusje ernstig ziek is. Zonder donornier gaat ze onherroepelijk dood. Hij wil Tyrza’s nieren hebben om zijn zusje te redden.

In Kil wisselen twee hoofdpersonen elkaar af: Thomas die met zijn collega’s speurt naar wie het onbekende meisje is en wat er met haar gebeurd kan zijn, en de scholiere Tyrza. Het is in het begin wat verwarrend, hoewel de stukken die vanuit het perspectief van Thomas zijn geschreven gemarkeerd worden doort een gestreept politielint onder aan de bladzijden en er boven de hoofdstukken vanuit Tyrza telkens haar lichaamstemperatuur staat vermeld.
De nauwkeurige lezer beseft al heel snel dat hij/zij op het verkeerde been wordt gezet. Toch moet je de ontknoping opnieuw lezen, want die is onduidelijk. Uiteindelijk blijkt het verhaal wel te kloppen, maar het is even puzzelen.

Kil is een boek waar je het ijs- en ijskoud van krijgt. Het is een dunnetje, het verhaal telt slechts 62 pagina’s, maar de thriller leest lekker weg en voor de prijs van € 5,99 heb je een spannend boek voor de zomervakantie. Het boekje is een heruitgave van een eerder verschenen cadeauboekje. Prima toegankelijk geschreven verhaal voor de minder gretige lezers. Kil is geschikt voor thrillerliefhebbers van dertien jaar en ouder.