3sterLeopold, september 2020

Het Bijbelverhaal van koning Salomo is bekend; hij was de koning die beroemd was om zijn grote wijsheid. In Koningskind blijkt hij meer te zijn: een hebzuchtige bruut waar het volk voor sidderde, die mannen als slaven voor zich liet werken en die tijdens zijn reizen achteloos vrouwen en meisjes vereerde met een koninklijk bezoek.
Zissel is het gevolg van zo’n koninklijk bezoek. Haar moeder Lydia was pas vijftien toen zij werd geboren. Zissel kan niet praten en ze heeft een ‘reigerpootje’; een te korte linkerarm met een vreemd, misvormd handje. Wanneer jaren later Zissels babybroertje wordt geboren, raakt Zissel betrokken bij een complot. In dezelfde nacht als Lydia bevalt een edelvrouw van een doodgeboren kind. Als de baby’s stiekem worden verwisseld, reist Zissel mee met het gezelschap van de edelvrouw, om bij haar broertje te kunnen blijven. Maar daarmee komt ze ook terecht in het paleis van haar biologische vader.

In Koningskind vertelt Selma Noort een verhaal over hoe het had kunnen zijn: het verhaal over de baby van wie twee moeders beweerden dat hij hun kind was. Met een list wist de koning erachter te komen wie de waarheid sprak.
Natuurlijk: wie het Bijbelverhaal kent, weet bij aanvang van het boek al hoe het af gaat lopen. Als Selma Noort zich tenminste aan het klassieke verhaal houdt. Maar eigenlijk is dat helemaal niet belangrijk, want vanaf de eerste bladzijde ben je een paar duizend jaar terug in de tijd, in een klein dorp in het Midden Oosten, aan de oever van een rivier en ben je samen met Lydia op je hoede, omdat je dat wel geleerd hebt na je brute ontmoeting met koning Salomo. En hoewel je in eerste instantie opgelucht ademhaalt als blijkt dat de vreemdelingen die in het dorp neerstrijken niet van plan zijn om jongens of mannen te roven of vrouwen te verkrachten, blijkt dat er een ander gevaar dreigt. Net als je het niet verwacht, slaat het toe.

Koningskind is een prachtig en sfeervol boek. Van veel personages ga je houden, met sommige heb je medelijden (zoals met de piepjonge Bracha die van toeten noch blazen weet, maar wel haar kindje verliest), aan iemand als Dinah krijg je een bloedhekel en Zissel met haar reigerhandje blijft nog lang bij je.
Geschikt voor liefhebbers van klassieke verhalen. Koningskind leest weliswaar gemakkelijk, maar is vanwege het thema geschikt voor lezers vanaf ongeveer twaalf jaar.