3sterLemniscaat, juni 2020

De wereldbevolking is veel te hard aan het groeien, de aarde raakt overbevolkt. Landen mogen daarom nog maar een beperkt aantal inwoners hebben. In sommige landen worden bewoners simpelweg gedood, maar zo barbaars is men in de Euro-Unie gelukkig niet. Daar heeft men het systeem van ‘slinkers’ bedacht. Slinkers krijgen een minimaal rantsoen, doen akelig werk, mogen geen elektriciteit gebruiken, niet reizen, niet meer naar school, vrijwel niks meer om hun ecologische voetafdruk zo klein mogelijk te maken.
Omdat de moeder van Axel en Tommy een kritische journaliste was, is hun gezin ook in de slinkstand gezet. Wanneer de populistische leider Foxen aan de macht komt, worden de ouders van Axel en Tommy opgepakt en weten de jongens op het nippertje te ontsnappen. Via contacten van hun moeder, komen ze terecht op een soort boerderij waar meer jongeren ondergedoken zitten. De broers ontdekken dat de regering van de Euro-Unie vergevorderde plannen heeft om alle slinkers uit te roeien. Ze moeten iets verzinnen om de regering tegen te houden, maar wie kunnen ze vertrouwen?

Het vorige boek van Marloes Morshuis, De Schaduwen van Radovar (2019), was beklemmend en spannend. In Quotum gaat er nog een schepje bovenop. De groei van de wereldbevolking, een populistische leider die liegt en bedriegt, rijke landen die vluchtelingen weigeren… hoewel je bij het lezen denkt: zo erg is het gelukkig hier nog niet, lijkt het boek bij vlagen toch akelig actueel en dichtbij.
Omdat er nu en dan een hoofdstukje is opgenomen in een ander lettertype en met een anonieme jongen in de hoofdrol, weet je dat er iemand in het spel is, die Axel en Tommy moet bespioneren en verraden. Er zijn twee mogelijkheden wie deze jongen is en omdat één van de twee ontzettend voor de hand ligt, vermoed je dat het de andere moet zijn. Ondanks dat is het verhaal ontzettend spannend, beangstigend en bijna claustrofobisch. Onmogelijk om het boek weg te leggen voor je het uit hebt. En het heerlijke is: Quotum, Project Z is het eerste deel van een tweeluik.

Quotum is verzorgd uitgegeven, met vallende-poppetjes-op-snee. Een boek voor liefhebbers van dystopische romans met een scheutje actuele politiek erin.
Quotum, Project Z is ademloos lezen voor gretige lezers van veertien jaar en ouder.