3sterDe Fontein, oktober 2014
Winnaar Prijs van de Jonge Jury 2016

Een half jaar geleden verdween Emma na een schoolfeest. Haar bebloede jas werd teruggevonden, plus haar fiets en haar telefoon. Zelf is ze spoorloos.
Inmiddels is het zomer. Emma’s vroegere vriendinnen Bo, Lilly, Anouk en Mabel gaan naar een camping in Frankrijk, een vakantiereisje waar ze een jaar voor gespaard hebben. Maar is het wel zo’n goed idee om nu samen op pad te gaan? Lilly wil eigenlijk helemaal niet weg van huis; ze is nog steeds verdrietig en in de war van de vermoedelijke dood van Emma. Bo is juist vastbesloten flink de bloemetjes buiten te zetten, Mabel is blij onder het juk van haar dominante moeder uit te zijn en Anouk weet het allemaal niet zo goed.
Eenmaal op de camping lijkt het of de meiden gevolgd en bespied worden. Is het de moordenaar van Emma die het nu op hen gemunt heeft? En wat moet je ervan denken als ineens het shirtje en de ring van Emma in jouw koffer zitten?

In Shock komen de vijf meiden om beurten aan het woord. Vijf ja, want Emma is ergens in een bed, waar het muf naar kelder ruikt, ze is koortsig, eenzaam en heeft een kloppende pijn in haar linkerarm. Dat wisselende perspectief houdt de spanning er redelijk in, al zorgt het er ook voor dat het verhaal nergens echt de diepte ingaat. Maargoed, dat hoeft dan ook niet echt met een thriller.
Shock leest lekker. Er is een slachtoffer dat nog in leven lijkt te zijn, er broeit iets en de spanning wordt, naarmate het verhaal vordert, opgevoerd. En in de sfeer van het verhaal ga je zo mee met al die details die bij nader inzien niet zo heel geloofwaardig zijn. Die vijf meiden zijn bijvoorbeeld onderling wel heel erg verschillend. Waarom zijn ze eigenlijk met elkaar bevriend? Tegenpolen Lilly en Bo zouden in werkelijkheid waarschijnlijk nooit samen op vakantie gaan. En de manier waarop Emma verdween, zal in de praktijk ook lastig uitvoerbaar zijn. Er moet vroeg of laat toch iemand zijn die haar ontdekt?

De meeste lezers zal dit waarschijnlijk worst wezen. Die lezen gewoon een fijn boek. Shock is wat je verwacht: een toegankelijk en spannende thriller, waarbij je lange tijd de verkeerde persoon verdenkt en die anders afloopt dan je verwacht. Prettige lectuur voor een grote groep lezers vanaf dertien jaar.