3stervertaling: Maria Postema
Van Goor, november 2010

Voor de tweede maal is Katniss Everdeen levend uit de Hongerspelen-arena tevoorschijn gekomen. Ze woont nu in District 13, waar alle rebellen wonen die tegen het Capitool strijden, plus de gevluchte bewoners van het gebombardeerde District 12. De rebellen willen Katniss gebruiken als een soort symbool van het verzet: als De Spotgaai. Pas na lang dubben stemt ze toe. De strijd is moeilijk: Katniss heeft last van nachtmerries en voelt zich schuldig dat er veel mensen (indirect) door haar schuld dood zijn. Het wordt nog ingewikkelder als haar medestrijder Peeta wordt bevrijd uit het Capitool en hij zo gehersenspoeld is dat hij Katniss als zijn grootste vijand ziet. Ook haar vriend Gale eist haar aandacht op: kiest Katniss voor Peeta of voor hem? De rebellen onderling zijn het lang niet altijd met elkaar eens; velen lijken vooral voor hun eigen belangen te vechten. Toch moet er een einde gemaakt worden aan het bewind van president Snow. Er volgt een stijd die hard, bloederig en wreed is; een strijd waarbij opnieuw veel doden vallen. Wordt Panem ooit een vrij land?

Spotgaai is na De Hongerspelen en Vlammen het derde deel van de Hongerspelen-trilogie. Veel personages uit de eerste twee delen komen terug. Worstelde Katniss in Vlammen al met dilemma’s die onoplosbaar leken, in Spotgaai is de strijd voor haar nog moeilijker. Van wie houdt ze echt: van Gale of van Peeta? Wat moet ze doen: de rebellen steunen, en daarmee ook president Coin van District 13 die ze absoluut niet vertrouwt? Moet ze zich laten gebruiken als de mascotte die de rebellen in haar willen zien? Moet ook zij mensen vermoorden, terwijl ze weet dat al die doden in haar nachtmerries terug zullen keren? Als er iets is wat Spotgaai de lezer duidelijk maakt, dan is het de zinloosheid van een burgeroorlog.

Spotgaai is opnieuw een keihard boek. Net als in De Hongerspelen sterven veel mensen, ook personages waarvan je bent gaan houden. Katniss wordt in de loop van de strijd steeds harder, killer en rationeler, je krijgt bijna een hekel aan haar tot je je realiseert dat dit de enige manier voor haar is om emotioneel te overleven. Spotgaai kan niet zelfstandig gelezen worden naast de andere boeken. Wie dit boek niks vindt, is bij een eerder deel allang afgehaakt. Spotgaai is het onbeschrijflijk spannende maar heftige slot van de trilogie, geschikt voor lezers vanaf veertien jaar.