Kluitman, september 2019

De ouders van Kiki zijn al een tijdje uit elkaar, maar Kiki heeft het er nog steeds moeilijk mee dat haar vader er met een nieuwe vriendin vandoor ging. Bovendien voelt ze zichzelf een saaie nerd met saaie nerdvrienden. Volkomen logisch dat een leuke, knappe jongen als Tobias haar nooit ziet staan.
Toch verandert er wat als haar moeder een nieuwe vriend ontmoet. Deze Johan verdient blijkbaar geld als water, dus ineens krijgt Kiki een nieuwe gaderobe en een vrolijke moeder en meer zelfvertrouwen. En Tobias laat merken dat hij interesse in haar heeft.
Toch vertrouwt Kiki Johan niet. Hij zegt dat hij in vastgoed handelt, maar Kiki ontdekt dat hij contant geld witwast via de bloemenzaak van haar moeder. Door deze ontdekking loopt ze zelf ineens gevaar.

Stief begint met een soort proloog in het ‘nu’ waarin Kiki in het donker op de vlucht is in een bos en er een ‘hij’ achter haar aanzit. Daarna begint het werkelijke verhaal. Zo’n proloog werkt prima om de lezer nieuwsgierig te maken, want wie is die ‘hij’ en weet Kiki aan hem te ontsnappen? Als Johan vervolgens op het toneel verschijnt, gaan dus onmiddellijk de alarmbellen rinkelen.
Dat een grijs muisje als Kiki ineens interessant wordt voor een populaire jongen als Tobias (die nota bene al een knappe vriendin heeft) is een tikje ongeloofwaardig, maar wel wensvervullend voor onzekere pubers. En gelukkig zijn er ook wat verrassende wendingen in de ontluikende liefde tussen Kiki en hem, met een heel erg verrassend (en ook wel grappig) einde.

Stief is een dun boekje (104 bladzijden) voor een kleine prijs. Het leest lekker weg, de combinatie thriller / onzeker pubermeisje werkt prima. Zo hier en daar is het verhaal wat toevallig of ongeloofwaardig, maar ach. Stief is heel geschikt voor de minder gretige lezers die ‘moeten’ lezen voor school en/of voor liefhebbers van boeken van Mel Wallis de Vries.
Lekker spannend verhaal voor dertien jaar en ouder.