3sterVan Holkema & Warendorf, april 2015

Kris en zijn neef Hopper zijn op vakantie in Spanje. Ze rijden met een huurauto door de bergen als er een verschrikkelijk onweer losbarst. Door het slechte zicht rijdt Hopper een man aan. Van schrik slaan de jongens op de vlucht, maar enkele kilometers verder vliegt hun auto uit de bocht. In het afgelegen bergdorpje Odrín is gelukkig een klusjesman die de auto kan oplappen en ze kunnen er logeren in een soort dorpsherberg.
De sfeer in Odrín is dreigend. Hopper en Kris vrezen dat de politie hen op de hielen zit, vanwege het doodrijden van de onbekende man, maar er blijkt iets anders te broeien. In het dorp is een vreemd virus uitgebroken, een zeer besmettelijk virus waar je ontzettend ziek van wordt en zelfs aan kunt overlijden. Bovendien wordt Kris door een soort kruidenvrouwtje aangewezen als een ‘heksenjong’ dat het virus naar het dorp zou hebben gebracht. Kris heeft namelijk het sydroom van Gilles de la Tourette. Een poging om stiekem het dorp te verlaten mislukt, de toegansweg is bewaakt door gewapende mannen. Kris zit in de val…

Laat het schrijven van een spannende thriller maar aan Mirjam Mous over. Virus is opnieuw een boek dat lekker weghapt. Van de spannende boeken die ze voor jongeren schreef, is Virus helaas geen nieuw hoogtepunt. De spanning is nogal ongelijkmatig verdeeld. Al op de derde bladzijde rijden de jongens een man dood. Je zou verwachten dat ze ontzettend in hun rats zitten, maar daar is weinig van te merken. Wie is die man eigenlijk? Daar komt pas heel laat een summier antwoord op.
Het virus is niet zomaar vogelgriep, zoals aanvankelijk wordt gesuggereerd. Dat is de lezer al snel duidelijk. Er is iets vreselijks aan de hand. Dat weet de lezer, maar voelt het nergens. Hopper blijft het hele boek een oppervlakkige jongen die vooral aan zijn eigen hachje denkt en zelfs Kris komt niet goed uit de verf. Wat tenslotte de toegevoegde waarde van Kris’ Gilles de la Tourette is, wordt niet geheel duidelijk.

Virus had tien keer spannender gekund. De ingrediënten om het verhaal te laten broeien zijn zeker aanwezig, maar het is niet overtuigend genoeg gebracht om je dit boek op het puntje van je stoel te laten lezen. Wel is Virus een toegankelijk boek dat vooral door minder leesgrage jongeren met plezier gelezen kan worden. Geschikt voor dertien jaar en ouder.