3sterKluitman, september 2022

Nadat zijn vader is overleden, verhuizen Tobias, zijn moeder en zijn zusje naar de andere kant van het land. Tobias heeft het moeilijk. Hij is een beetje een buitenbeentje, hij is gay en hij voelt zich schuldig rondom de dood van zijn vader. Zo schuldig dat hij zelfs niets aan zijn moeder durft te vertellen.
Op zijn nieuwe school sluit hij al snel vriendschap met Maya en Nate. Bovendien ontmoet hij op straat Jones, een ontzettend aantrekkelijke jongen met een skateboard. Maar Maya en Nate waarschuwen Tobias dat hij niet met Jones om moet gaan; de vader van Jones zou zijn eigen vrouw mogelijk omgebracht hebben. De moeder van Jones wordt in elk geval nooit meer op straat gesignaleerd.
Tobias weet niet of hij dit moet geloven. Hij wordt al gauw verliefd op Jones en ziet dat de jongen onder de blauwe plekken zit. Wordt Jones mogelijk mishandeld door zijn criminele vader? Wat is er aan de hand met zijn nieuwe vriend?

Het is een cliché van de bovenste plank om je hoofdpersoon aan het begin van het verhaal te laten verhuizen en hem zo eens lekker te ontwortelen. Ook Tobias staat er meteen flink alleen voor. Daarom is het wat opmerkelijk dat hij op school razendsnel vriendschap sluit met Maya (oké, ze zal in Tobias een zielsverwant zien omdat ze zelf lesbisch is) en Nate. En dan ook nog eens die knappe Jones, die duidelijk geïnteresseerd is…
Afgezien hiervan is Tobias onzekerheid en eenzaamheid best te begrijpen. Langzaamaan ontdekt de lezer dat Tobias met een schuldgevoel rondloopt. Wat heeft hij te maken met de dood van zijn vader? Misschien is het de bedoeling dat zijn schuldgevoel wordt gespiegeld aan het probleem van Jones, maar dat komt niet zo duidelijk naar voren.
Leuk dat Tobias gay is, zonder dat het boek nadrukkelijk over homoseksualiteit gaat.

Wat we niet zeggen is een deel uit de novelle-reeks van Kluitman: boeken van ongeveer 100 bladzijden voor jongeren. ‘Niet dik, wel spannend,’ belooft de uitgever. Dik is dit boek met 116 bladzijden inderdaad niet. Het is wel een toegankelijk geschreven verhaal voor de minder gretige lezers. Geen pageturner, ook geen thriller (zoals veel van de andere boeken uit deze reeks), maar wel een verhaal waarvan je wil weten hoe het afloopt. Geschikt voor lezers van dertien jaar en ouder.